Vriendenactie 2016

Jaarpremie

Voor het vierde jaar in successie biedt de Stichting Keramisch Museum Goedewaagen aan museumvrienden die een donatie van € 100 betalen, een bijzonder keramisch geschenk. Voor 2016 is het een uilenplastiek van Eva Lukkenaer uit Westerbork.

Elke plastiek is handgedraaid opgezet en vervolgens met de hand verder geboetseerd. Geen beeld is daardoor gelijk aan het ander. Zoals op bijgaande nieuwsbrief – lees verder » – aanschouwelijk wordt gemaakt, kan een donateur zelf een keuze maken uit de kleuren en kleurstellingen, waarin andere objecten van deze geroutineerde pottenbakster die in 2013 en 2014 voor het Urnencentrum Nederland werkte, zijn uitgevoerd.

eva-lukkenaer-uilenplastiek-kmg-jaarpremie-2016-h-26cm-17nov15-1

Bij overschrijving van een bedrag van € 100 of meer op IBAN: NL33 RABO 0360 777090 – BIC: RABONL2U vragen wij u aan te geven voor welke kleur u kiest. Het gemakkelijkst is om dan te verwijzen naar de onderschriften van de op de nieuwsbrief afgebeelde objecten. En natuurlijk is het altijd nog mogelijk om de jaarpremie van 2013, Goedewaagen’s Drenthe-vaas van Sander Alblas, die van 2014, de draaiorgel miniatuur in de uitvoering van Joan Seyferth en Antje Ramaker , of die van 2015, één van de gele lustervazen van Anneke Lutz te bestellen.

Status museum

Niet genoeg kan worden benadrukt dat de museumstichting juridisch en financieel onafhankelijk is van de aardewerkfabriek Royal Goedewaagen-Gouda BV. Het museum krijgt geen structurele subsidie van enige overheid; de fabriek sponsort ook niet het museum. De expositieruimten en de depotruimte worden van de fabriek gehuurd.

Het bestuur, bestaande uit voorzitter Righard Atsma uit Baarn, secretaris-penningmeester Friggo Visser uit Vriescheloo en gewoon lid Gerard van Doorn uit Stadskanaal, krijgt geen honorering. Het museum betaalt ook geen salarissen aan zijn medewerkers.

In 2010 is met het aantreden van toenmalig bestuursvoorzitter drs. M. Hendrikse uit Amersfoort een professionalisering ingezet die er onder andere toe leidde dat de ANBI-status, dossier 79683, verkregen werd. Door de erkenning als Goed Doel kreeg het museum vanaf 2011 belangrijke keramiekschenkingen en legaten.

Renovatie van 2015

Op basis van de inkomsten uit entrees, rondleidingen, workshops en donaties konden wij in 2015 een vergaande renovatie van het museum doorvoeren. Alle grote vitrines die van het Groninger Museum en het Drents Museum overgenomen zijn, hebben vorig jaar een duurzame en milieu vriendelijke LED-verlichting gekregen.

De uit de jaren 60 daterende vitrines die Aldo van Eyck voor het Groninger Museum ontwierp, kregen nieuwe handzamer plafonds. De wanden van de twee centrale ontvangstzalen zijn door de twee huismeesters geschilderd; de betrokken zalen zijn ook voorzien van een sfeervolle spotsverlichting.

In oktober 2015 werd na een verdere, interne verbouwing een nieuwe galeriezaal voor eigentijdse kunst en keramiek betrokken. Het museum kan nu elk kwartaal aan zijn bezoekers een tentoonstellingsproject voorzetten. De outletruimte van de fabriek werd in ruil voor de nieuwe zaal door de museum-huismeesters erg fraai verbouwd als showroom en gespreksruimte voor het Urnencentrum Nederland, de nieuwste dochter van het Goedewaagen-concern.

Dankzij een financiële startbijdrage van de gemeente Borger-Odoorn werden afgelopen jaar ook bewegwijzeringsborden naar het museum geplaatst.

Schenkingen van 2015

Zoals ook in voorgaande jaren werd het museum in 2015 op kwalitatief hoogwaardige keramiekschenkingen bedacht. Als enige museum in Nederland besteedt het Keramisch Museum Goedewaagen structureel aandacht aan de kunstkeramiek die in Gouda vanaf het midden van de jaren 20 van de vorige eeuw naar voorbeeld van Japans, Frans en Delfts aardewerk gemaakte werd bij de Plateelbakkerij Zuid-Holland en bij Goedewaagen-Distel. Die collectie werd opnieuw waardevol aangevuld.

Dat in Utrecht rond 1900 op toonaangevende manier faïence gemaakt werd bij Mijnlieff’s fabriek van de ‘Holland’ kunnen wij door een schitterende schenking van meer dan 20 objecten gaan illustreren. In de semi-permante presentatie van Art Nouveau en Art Deco in het museum wordt ook de vroegste ontwikkeling van Nederlandse kunstpottenbakkers belicht. Heel welkom is daarom een schenking van meer dan 20 stuks vroege potterie van Hein Andree uit Apeldoorn, waaraan ook een eenmalig fotoboek uit 1935 toegevoegd is.

De belangrijke rol die vormgever en pottenbakker Bert Nienhuis voor de Nederlandse keramiek vervulde, wordt bekrachtigd door het zevendelige tegeltableau van De Distel uit 1903. Het museum presenteerde het meedelige tableau al sinds 1990 als bruikleen, maar alle delen zijn inmiddels aan het museum geschonken.

Dat Bert Nienhuis na zijn vertrek bij De Distel in november 1911 in Hagen in het oostelijk Ruhrgebied deel uit ging maken van de door mecenas Karl Ernst Osthaus gesponsorde kunstenaarsgemeenschap, wordt aanschouwelijk door de imposante trapschijf die in 1912 voor hem gebouwd werd en die het museum eveneens als schenking kreeg.

Vermeldenswaard is ook de schenking van een plastiek die Annemieke Post halverwege de jaren 60 maakte op de Experimentele Afdeling van de Porceleyne Fles.

Voor het grotendeels achter de schermen verrichte museumwerk waren zeker zo belangrijk de diensten die externe medewerkers als schenking voor het museum deden. Dit met name voor het onderhoud van de allerwegen geprezen museumsite en voor de research naar digitale bronnen voor tal van aardewerkprojecten.

Nieuwe bruiklenen

In 2015 kreeg het museum een groot aantal heel belangrijke bruiklenen. De op zaal gepresenteerde tegeltableaus uit vooral de periode van de Art Nouveau werd uitgebreid met bijzondere tableaus en tegelplaten van de Haagsche Plateelfabriek Rozenburg en met bedrijfstableau van de Plateelbakkerij ‘Delft’ uit Hilversum. Monumentale stukken die in bruikleen werden gegeven door de Collectie Meentwijck. Verzamelaar Bert-Jan Baas bedacht het museum op door Henri Breetvelt gedecoreerde vazen voor De Kroon uit Noordwijk en op intrigerend kunstaardewerk uit de jaren 30 van Royal Goedewaagen.

En heel verheugend was dat, toen op 7 december 2015 bij het Leidse veilinghuis Onder de Boompjes in meer dan 210 kavels de collectie Goedewaagen-Distel onder de hamer kwam, museumvrienden maar liefst 110 kavels voor het museum wisten aan te kopen. Eind december en begin januari 2016 werd de presentatie op zaal daardoor verrijkt met een groot aantal monumentale topstukken. In het voorjaar van 2016 staat om het verkrijgen van de nieuwe bruiklenen te vieren een expositie gepland over het kunstaardewerk van het Kunstatelier Goedewaagen-Distel. Het museumbestuur is deze vrienden buitengewoon erkentelijk.

Met uw hulp hopen wij in 2016 het navolgende te realiseren:

  • Een verkorte Engelstalige en Duitstalige website van het museum.
  • Een aankoop- en restauratiefonds.
  • Nieuwe kassa en pinautomaat bij erkenning als officieel museum.
  • Uitgave van een jaarboek ter documentatie van lopende museumonderzoeken.

Uw donatie is welkom op Rabobank IBAN: NL33 RABO 0360 777090 – BIC: RABONL2U.